Prebudovanie infraštruktúry spojené s plánovaným urbanistickým rozvojom a zvýšením vstupného toku vlakov.
Česká republika
|
České dráhy, a. s.
|
České dráhy, a. s.
|
2005
|
Osobná hlavová stanica
|
popis:
Osobná stanica Masarykovo nádraží sa nachádza v tesnej blízkosti pražskej hlavnej stanice a autobusovej stanice Florenc, na rozhraní Nového mesta a Karlína. V súvislosti s rozvojom lokality Masarykovho nádraží v Prahe ako i priľahlých štvrtí - Žižkov a Karlín je hlavným zámerom do budúcnosti vytvoriť harmonické prepojenie týchto dvoch oblastí hlavného mesta Českej republiky, ktoré rozdeľuje železničná trať. Tento zámer má so sebou priniesť zvýšenú atraktivitu územia, a to aj v podobe modernizácie dôležitého železničného terminálu - Praha Masarykovo nádraží.
problémy a ciele štúdie:
Prebudovanie a modernizácia stanice Masarykovo nádraží samozrejme vyžaduje i tvorbu nového dopravného konceptu, obsahujúceho zmeny infraštruktúry ako aj prevádzkových procesov stanice. Overenie a vylepšenie tohto konceptu bolo hlavnou úlohou tejto simulačnej štúdie, ktorá sledovala nasledovné čiastkové ciele:
- Posúdiť počet nástupištných hrán pre predpokladaný rozsah prevádzky v dopravnej špičke.
- Vyhodnotiť vhodnosť dvoch možných umiestnení nástupíšť.
- Vykonať a vyhodnotiť vplyv meškania vybraných vlakových spojov na prevádzku stanice.
- Vyhodnotiť prípadné konflikty prevádzky a navrhnúť opatrenia na ich odstránenie.
výsledky štúdie:
Základom pre riešenie stanovených úloh bol detailný simulačný model stanice a jej prevádzky vytvorený v simulačnom nástroji Villon. Model okrem samotnej stanice Praha Masarykovo nádraží obsahoval i stanicu Praha Bubny a obvod Sluncová. V rámci tejto simulačnej štúdie bolo preverených viac ako 10 scenárov, reprezentujúcich rôzne konfigurácie infraštruktúry a prevádzky stanice. Pre porovnanie a následné vyhodnotenie jednotlivých scenárov bolo ako základné kritérium stanovené obsadenie a využitie koľají pri nástupištných hranách. Vyhodnotenie poukázalo na realizovateľnosť, resp. nerealizovateľnosť jednotlivých scenárov s rôznymi konfiguráciami infraštruktúry a vlakovej dopravy. Zvlaštna pozornosť bola v tomto projekte venovaná dôkladnému preskúmaniu vplyvov meškania vlakových spojov na celkovú prevádzku stanice. |